11 Nisan 2019 Perşembe

Antropi : Etkileşimli tahtalar için yazılmış bir beyaz tahta programı.

Antropi :  Etkileşimli tahtalar için yazılmış bir beyaz tahta programıdır.

Fatih Projesi kapsamında okullara kurulumu yapılan etkileşimli tahtalarda Antropi adında yepyeni bir beyaz tahta uygulaması ile karşı karşıya geldik.

Bu beyaz tahta uygulamasının temel bileşenlerini ve kullanım kolaylıklarını bu başlık altında tanımaya çalışalım..


  

Antropide  üretilen ve kaydedilen kendine özgü   dosyaların   uzantısı ants 'dir.  Antropi  programı eğitim amaçlı geliştirildiği için bir çok e-materyal türünü Dosya menüsündeki içe aktar komutu ile içe aktararak beyaz tahta üzerinde kullanıma sunar.

Antropi  Teach  daha  fazla  kullanılabilir  alan  sağlamak  amacıyla  tam ekran  açılır.  



Antropi  Teach  açıldığında,  sol  tarafta  taşınabilir  ana  araç  çubuğu  bulunmaktadır.  

Bu  araç  çubuğu  ekranda  istenen  yere  taşınabilmekte  ve  özelleştirilebilmektedir.  
 Araç  çubuğunun  en  üstündeki  alandan  tutularak
 istenen  yere  taşınabilmektedir. 

Bu  alanın  altında  çizimlerde  kullanılabilecek  renkler  gösterilmektedir.

Kalem  aracı  kullanmadan  önce  istediğiniz  renk  üzerine dokunarak kalem veya şekil rengini ayarlabilirsiniz.

  Renk  butonlarının  altında  ince  uçlu  kalem,  kalın  uçlu  kalem,  seçme  aracı  ve  diğer  araçları  gösteren  buton  bulunmaktadır.  

 Seçme  aracı  ile  sayfada  çizilen  veya  sayfaya  eklenen  herhangi  bir  nesneyi  seçebilirsiniz.  Bu  sayede  seçilen  nesneyi  sayfada  başka  bir  yere  taşıyabilir, çevirebilir,  yeniden  boyutlandırabilir  veya  nesneyi  değiştirmek  için  kullanılan  ek  özelliklere  erişebilirsiniz.  

Seçme  aracının  altındaki  simge  ile  Masaüstü'ne geçiş yapılabilir. 


Araç  çubuğunun  en  altındaki  artı  simgesi  ile  diğer  araçların  ve  özelliklerin  gösterildiği araç kutusunu açabilirsiniz. 

Araç kutusunun alt kısmında yer alan  çizgi  ile  araçlar  ve  sayfa  özellikleri  ayrılmıştır.  Bu  çizginin  üstünde  kalan  butonlar,  yani  araçlar,  sürükle  –  bırak  yöntemi  ile  araç  kutusuna  yerleştirilebilir.  


Aynı  şekilde  araç  çubuğundaki  sonradan  eklenmiş  araçlar,  sürükle – bırak yöntemi ile kaldırılabilir. Eklenmiş bir aracı kaldırmak için araç  çubuğu dışına sürükleyip bırakmanız yeterlidir.




 Silgi Aracı



Araç çubuğunun üstünde ise akıllı silgi görülmektedir. Akıllı silgi kolay erişim  için  sabitlenmiş  olup,  otomatik  olarak  kendi  boyutunu  ayarlayabilmektedir.
Silgi  aracı  kullanıldıkça  silginin  boyutu  büyüyerek  daha  büyük  alanları  daha  kolay silmenizi sağlar.  Akıllı silgi, kalem ile yapılan çizimleri silmek için kullanılır. Silgi boyutunu otomatik  olarak ayarlar


Nesneleri Seçme 


Antropi ekranındaki herhangi bir nesneye yandaki seçim aracı ile tıklayarak o nesneyi seçebilirsiniz. Seçilen nesne yukarıdaki resimde olduğu gibi görünür. Eğer nesnenin seçimini iptal etmek istiyorsanız o nesne dışında herhangi bir yere tıklamanız yeterlidir.


Seçilen nesne üzerinde beş farkli işlev tanımlanmıştır. Bunlar  üstteki resimde görüldüğü üzere soldan sağa sırasıyla  Araç Kutusu, Döndürme, Taşıma Aracı, Orantılı Büyütme Aracı, Orantısız  Büyütme Aracı' dır.


Nesne Özellikleri 



Seçme aracı ile herhangi bir nesne seçildiği zaman, seçili alanın sol üst  köşesindeki  Araç kutusu simgesi  aracılığı  gelişmiş  nesne  özelliklerine erişilebilir.  Bu  menüden  nesneyi  kopyalayabilir,  kesebilir,çoğaltabilir,  kilitleyebilir,  yatay  veya  dikey  olarak  çevirebilir, opaklığını  ayarlayabilir,  gruplayabilir  ve  katman  sırasını değiştirebilirsiniz. Kilit  simgesine  dokunarak,  nesneleri  kilitleyebilirsiniz.  Kilitlenmiş bir nesne veya nesne grubu taşınamaz veya değiştirilemez. Kilidi açmak  için  nesnenin  seçme  aracı  ile  tekrar  seçilerek  kilidi çöz simgesine dokunmak gerekmektedir.Birden fazla nesne seçildiğinde, nesne manipülasyonu menüsünde zincir  simgesi  aktif  olur.  Bu  simge  ile  nesneler  gruplanabilir.Gruplanmış  nesnelerde  bu  simge,  kırık  zincir  olarak  görünür.  Bu simge aracılığı ile de grup çözülür.




Ekranın alt ve üst kenarlarının ortasında sayfa değiştirmenizi sağlayan butonlar bulunmaktadır. Bir önceki sayfaya geçmek için yukarıdaki butona, bir sonraki sayfaya geçmek için ise aşağıdaki butona basmanız yeterlidir. 

Eğer son sayfada iseniz, aşağıdaki sonraki sayfa butonu yeni bir sayfa açar. 
Ancak sayfa boş ise yeni bir sayfa alamazsınız.






Sayfa Göz Atıcısı

Antropi Yazılımının sağ tarafındaki ok simgesi tıklanarak sayfa gözatıcı açılabilir.  Bu  alanda  yazılımda  oluşturulan  dokümanın sayfaları  görülür.  İstenilen  sayfaya  dokunulduğunda  o sayfaya gidilir.

 Sağ  kenarda  ise  bir ok  ve  sayfa  numarası  gösterilmektedir.


Okun  üzerinde  bulunduğu  çubuğa dokunulduğunda  bütün  o  dokümandaki  sayfaları  gösteren  alan  açılır.

Bu  alana  tekrar dokunduğunuzda ise bu alan gizlenir. Gösterilen sayfayı değiştirmek için istediğiniz sayfayı bu alanın ortasındaki çerçeveye sürüklemeniz yeterlidir.






Sayfa  gözatıcısında,  sayfa  silmek  ve  sayfaların  yerlerini değiştirmek  mümkündür.   Silmek  istenen  sayfa  üzerinde yatay  olarak  (sağa  veya  sola)  doğru  sürükleme  işleme yapıldığında  çöp  kutusu  simgesi  belirir.  Bu  simgeye dokunulduğunda o sayfa silinir.

 Sayfa  yerini  değiştirmek  için  ise,  istenilen  sayfaya  kısa  bir süre  basılı  tutulur.  Sayfa  içeriği  taşınabilir  hale  geldikten sonra, aşağı-yukarı hareket ettirilerek istenen yere taşınır.




Dosya Menüsü


Antropi ekranınn  sağ alt köşesinde ise dosya menüsünü açmaya yarayan buton bulunmaktadır. Bu menüden ilgili ayarlara ve dosya menüsü seçeneklerine erişebilirsiniz. Antropi'den çıkmak için bu menünün sağ alt köşesindeki butona basmanız yeterlidir.


Antropi Teach  ile  oluşturulan  dosyaları  kendine  özgü   ANTS formatında  kaydedebilir  ve  bu  formatta  kaydedilmiş  dosyalar açılabilir.

 ANTS formatı dışında Antropi Teach yaygın şekilde kullanılan formatları  da  desteklemektedir.  Antropi  Teach  içinde oluşturulan  çalışmalar  PDF,  HTML,  JPG,  PNG,  GIF  gibi formatlarda  dışa  aktarılabilir.  Desteklenen  tüm  formatlar için,  dosya  menüsü  içerisindeki  dışa  aktar  seçeneğine dokunmanız yeterlidir.

 Antropi  Teach,  destekleyici  materyalleri  veya  medya dosyalarını da içeri alabilir. Örneğin bir fotoğraf, ses dosyası veya bir PDF dosyası eklemek için dosya menüsü içerisinden içeri al seçeneğine tıklanmalıdır. Açılan pencere ile istenen dosya seçilip içeri alınabilir.

 Antropi  Teach  içine  aktarmak  istediğiniz  dosyayı açmak  için  özel  bir  programa ihtiyaç duyuyorsa,  bu  programın bilgisayarınızda  kurulu  olması  gerekmektedir.  Örneğin,  XLS uzantılı  dosyaları  içeri  aktarabilmek  için  bilgisayarınızda  bu dosyaları açabilecek bir ofis yazılımı kurulu bulunmalıdır. 

 Grafikler

Dosya menüsünün üzerindeki klasör simgesi ile dosya gözatıcı açabilirsiniz. Dosya gözatıcı sayesindeAntropi Teach’in medya galerisine erişebilir veya bilgisayarınızdaki diğer dosyalara göz atabilirsiniz.


Grafikler klasöründe değişik konu başlıkları altında görseller yer almaktadır.
Antres klasörü ise sayfada  oluşturduğunuz  nesneleri  daha  sonra  kullanmak  üzere  saklayabildiğiniz  alandır.



AKILLI NESNELER NASIL SİLİNİR ?



Ekranın alt kenarında ise görünmez bir çöp kutusu bulunmaktadır. Şekilleri, görsel ve işitsel nesneleri veya büyük çizimleri kolayca silmeye yarar. Seçme aracı ile seçilen bir nesneyi en alta sürüklemeniz ve silgi renk değiştirip kavuniçi sarı  hale gelince bırakmanız yeterlidir. Sürüklenen nesneler böylece silinmiş olur.

Masaüstü'nü Göster  Aracı



Masaüstü'nü Göster (Masaüstü Modu) aracı diğer  uygulamalara  erişmek  ve  ekran  görüntüsü  almak  için kullanılır. Araç kutusu içerisindeki ekran simgesine dokunarak başlatılır.

Masaüstü modunda farklı bir araç çubuğu daha ekranın sağ tarafında görünür.

Bu araç çubuğu üzerinde ekrandan resim almak  (Ekran alıntısı aracında olduğu gibi) mümkündür.
Herhangi bir sorunun yada ekrandaki bir bir şeyin resmini çekip Antropide inceleyebilirsiniz.

Ekran  görüntüsü  almadan  Antropi  Teach’e  dönülmek istenirse,  Masaüstü'nü Göster aracına tekrar basılır. (Geri dön) 


Antropi'nin Resim Çekme Aracı



Masaüstü modunda ekran görüntüsü almak için  dört ayrı yöntem vardır. Bunlar sırasıyla "Tamekran","Kare","Daire","Rastgele" dir.

Masaüstünden açmış olduğunuz herhangi bir dökümandan istediğiniz akran alıntısını (resmi) görüldüğü gibi kolaylıkla alabilirsiniz..

Masaüstü modunda ekran görüntüsü alındığında, otomatik olarak masaüstü modu kapatılır ve Antropi Teach tekrar tam ekran olur.




Ses ve Video Kaydı


Araç kutusu içindeki kamera simgesine dokunarak ses veya video kaydı yapılabilir.Ses  kayıtları  mevcut  sayfa  içine  gömülerek,  oluşturulan  dokümanla  birlikte taşınabilir.  Video  kayıtları  ise  belirtilen hedef klasöre kullanıcının  verdiği  isim  ile kaydedilir.


Metin Kutusu Ekleyerek yazma


Sayfalara metin kutusu ekleyip, gerçek veya sanal klavye ile yazı yazabilirsiniz. Araç kutusu içerisindeki metin kutusu aracına dokunun. Daha sonra sayfa üzerinde istediğiniz noktaya dokunarak metin kutusunu ekleyin. Metin kutusu aracını bırakmak için seçim aracına tıklamak yeterlidir. Özellikle  önceden ders hazırlığı yapmak için uygun bir araçtır.




Işıldak


Araç kutusundaki ışıldak (sahne ışığı) simgesine dokunarak açılır. Öğrencilerin belli bir alana odaklanması için kullanılır. Siyah alanlardan sürüklenerek istenen noktaya taşınabilir.  Gri  alanlardan  sürüklenerek  ise  ışığın  boyutu  ayarlanır.  Kapatmak  için araç kutusundaki ışıldak simgesine tekrar dokunmak gerekir.


Tablo Ekleme


Antropi  Teach  içinde  sayfalara  tablolar  eklenebilir.  Bunun  için  araç  kutusundaki tablo simgesine dokunup tablo aracını seçtikten sonra sayfada sürüklenerek istenen satır ve sütun sayısına göre tablo eklenir. Esnek bir araç değildir.



Süre Ölçer (Saat)


Derste süreli aktiviteleri yapabilmek için Antropi Teach içinde bir süreölçer vardır. Araç  kutusundaki  saat  simgesine  dokunarak  açılan  pencereden  kontrol  edilir. Süreölçer aracının kapatma tuşundan kapatılabilir. Maalesef  geri sayım özelliği yoktur. Ekranda istenilen yere taşınabilir.


Farklı Arka Planların  Kullanımı



Çalıştığğınız sayfanın  arka plan desenini  değiştirmek  için  araç  kutusunun  en  altında  ve en solda yer  alan  yandaki  buton kullanılır. öğretmenin ihtiyacına göre arka plan deseni  müzik portesi, çizgili satırlar, kareli kağıt  vb olarak ayarlanabilir.


Arka Plan Rengini Değiştirme (Kara Tahta Modu)



Sayfanın  arkaplan  rengini  değiştirmek  için  araç  kutusunun  en  altında  yer  alan butonlardan,  solda  gösterilen  buton kullanılır.  Sayfa  arkaplan  rengi  ise  koyu  ya  da  açık renk  olarak  ayarlanabilir.  Arkaplan  rengi  değiştirildiğinde,  sayfadaki  çizimlerin  ve şekillerin renkleri de okunabilirliği korumak üzere      otomatik olarak değiştirilir.


İki Sayfa  Modu



İki sayfa modunda ekranda aynı anda iki sayfa gösterilir. Bu modda her sayfaya ait bir  araç  çubuğu  vardır  ve  aynı  anda  iki  kullanıcının  farklı  araçlarla  yazılımı kullanabilmesini  sağlar.  İki sayfa  modunu  açmak  ve  kapatmak  için  araç kutusundan solda gösterilen İki sayfa simgesine dokunmak gerekir.







Pop-Up Menü (Sağ Tık Menüsü)



Sayfanın  herhangi  bir  yerine  sağ  tık  yapılarak  veya  dokunmatik  ekranda  çift  parmakla  dokunarak  açılır.  Bu  menü  sayesinde  sık  kullanılan  işlevlere  kolay  erişilir.  Kalem,  Seçme,  İşaret  araçlarına  ek  olarak Renkler ve Yapıştır butonları vardır. 

 Soldaki  resimde pasif görülen  Yapıştıştır  butonu  ile  kopyalama  geçmişindeki  son  10  nesne  görülür ve istenen nesne yapıştırılabilir.








SAYFA GÖZATICISI

Yazılımın sağ tarafındaki ok simgesi tıklanarak sayfa gözatıcı açılabilir.  Bu  alanda  yazılımda  oluşturulan  dokümanın sayfaları  görülür.  İstenilen  sayfaya  dokunulduğunda  o sayfaya gidilir.

 Sayfa  gözatıcısında,  sayfa  silmek  ve  sayfaların  yerlerini değişitirmek  mümkündür.   Silmek  istenen  sayfa  üzerinde yatay  olarak  (sağa  veya  sola)  doğru  sürükleme  işleme yapıldığında  çöp  kutusu  simgesi  belirir.  Bu  simgeye dokunulduğunda o sayfa silinir.

 Sayfa  yerini  değiştirmek  için  ise,  istenilen  sayfaya  kısa  bir süre  basılı  tutulur.  Sayfa  içeriği  taşınabilir  hale  geldikten sonra, aşağı-yukarı hareket ettirilerek istenen yere taşınır.


AYARLAR

Antropi Teach yazılımından daha iyi verim alabilmeniz için çeşitli ayarları değiştirmeniz gerekebilir.
Bunun  için  dosya  menüsü  içerisindeki  dişli  simgesine  dokunmanız  gerekmektedir.  Açılan  ayarpenceresinden  gerekli  istediğiniz  değişiklikleri  yaptıktan  sonra  yazılımı  tekrar  başlatmanız gerekmektedir.


*Bu ders notu Antropi_Kullanım_Klavuzu adlı belgeden düzenlenerek oluşturulmuştur.